Menu Sluiten

Wandelen, ontspannend en gezond

wandelen

Wandelen, ontspannend en gezond

Als je mij persoonlijk vraagt waarvan ik echt kan ontspannen dan denk ik er meteen aan om een heerlijk stuk te gaan wandelen. Wandelen vergt slechts een kleine hoeveelheid inspanning maar kan tot heel wat rust zorgen. Met een kleine tocht van 5 kilometer, die ongeveer een uur zal duren kun je toch al snel een mooie boswandeling maken. Rijd naar het dichtstbijzijnde natuurgebied, trek uw wandelschoenen aan en geniet een uur lang van de mooie natuur. Wandelen kan makkelijk worden gedaan zonder dat het heel veel geld hoeft te kosten. Het enigste wat je nodig hebt is droog weer en een paar stevige wandelschoenen. Bel eens een vriend of vriendin op en ga samen de natuur in, loop een stuk langs de rivier of maak een stadswandeling.

Met een simpele google zoekopdracht vind je gemakkelijk wandelroutes welke eerder zijn gelopen door andere wandelaars. Zo kun je gemakkelijk de route uitkiezen welke jij graag wilt lopen. Je kan er ook voor kiezen om op ontdekkingsreis uit te gaan en je eigen wandeltocht vast te leggen met één van de vele apps die tegenwoordig overal te downloaden zijn.

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om twee keer per week een wat kortere afstand te lopen (2-3km) zo heb je de aanbevolen 30 minuten bewegen al snel gehaald. Op bijvoorbeeld een andere dag of twee dagen zou je een langere afstand kunnen doen. Zo blijf je lekker afwisselend bezig en blijft het wandelen leuk.

Tips bij het wandelen

Zorg ervoor dat je goede schoenen aandoet tijdens het wandelen. Wanneer je met de verkeerde schoenen aan je wandel avontuur begint kan dit op lange termijn lijden tot blessures en vervelende ontstekingen. Laat je bij de lokale sportzaak dus adviseren. Door met goede schoenen te wandelen die passen bij jouw lichaam voorkom je dat je naar binnen of naar buiten gaat lopen. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw schoeisel goede demping heeft. Goede schoenen zorgen ervoor dat je je voeten goed afrolt en dat je een juiste houding aanneemt tijdens je wandeltocht.

Als je van plan bent om het echt serieus aan te pakken, dan kun je de afweging maken om een sporthorloge aan te schaffen. Deze moderne slimme sporthorloges meten je hartslag en laten je precies zien welke route je hebt gelopen. Je kunt ook zien hoe lang je de laatste keer over dezelfde route hebt gelopen. Het is natuurlijk geweldig om na een aantal weken terug te kijken op één van de eerste wandelingen en te zien dat je al een heel stuk sneller bent geworden! Hieronder zie je een voorbeeld van welke informatie je sporthorloge je allemaal toestuurt.