Menu Sluiten

Baantjes zwemmen, waar is het goed voor?

Baantjes zwemmen

Openbare zwembaden trekken jaarlijks 80 tot 90 miljoen bezoeken. we kunnen dus wel stellen dat baantjes zwemmen een populaire sport is. Ons land telt momenteel rond de 1700 zwembaden. In bijna elke gemeente zijn één of meerdere zwembaden te vinden. In dit artikel lees je waarom zwemmen gezond is, op welke manierer je allemaal baantjes kunt zwemmen en welke spieren je traint met zwemmen. Ook wordt er antwoord gegeven op de vraag welk effect zwemmen op je lichaam heeft.

Baantjes zwemmen

Baantjes zwemmen is zeer populair onder bijna alle leeftijden. De leeftijd grenst van twintig tot zeventig en ouder. Vooral veel ouderen houden ervan om vroeg in de ochtend een rondje te zwemmen en om zo hun beweging om peil te houden. Dit doen ze dan vooral door heel simpel baantjes te zwemmen. Veel zwembaden bieden ook groepslessen aan zoals aqua spinning of aqua bootcamp. De meeste mensen genieten echter van hun vrijheid en duiken het liefst het water in wanneer zij daar zelf zin in hebben. Baantjes zwemmen is populair, omdat mensen ervan houden om een duik te nemen in het heerlijk verfrissende water. Een groot voordeel is dat je niet merkt dat je zweet, omdat je simpelweg in het water ligt. Zwemmen is ook een sport om lekker met zijn tweeën te doen. Je bent sportief bezig en klets in de tussentijd bij met je buurvrouw, je vriend of je vriendin, lekker ontspannend dus. Daarnaast heeft zwemmen ook nog een lichamelijk voordeel. Je “zweeft” namelijk in het water en belast hierdoor geen gewrichten. Zwemmen wordt daarom ook veel als therapie gebruikt om te herstellen van een ongeluk of blessures. Daarnaast is zwemmen een cardiosport. Dit betekend dat je hier voornamelijk je conditie mee traint. Wanneer je twee keer in de week in het zwembad springt zul je merken dat het elke week een stukje makkelijker gaat.

Welke spieren train je met zwemmen

Voor welke spieren is zwemmen nou echt goed? Het antwoord is heel makkelijk, bijna alle spieren! Tijdens het zwemmen heb je bijna alle spieren nodig om je balans te houden en om je af te zetten in het water. Het verschilt wel een klein beetje per slag. Het is mogelijk om met sommige slagen meer de nadruk te leggen op een bepaalde spier. Zo train je bijvoorbeeld met borstcrawl meer je schouderspieren dan dat je dit doet met schoolslag. Je kunt jezelf uit blijven dagen door een swimbuddy aan te schaffen. Deze kun je bijvoorbeeld tussen je benen plaatsen om je armen extra te belasten. Door de swimbuddy blijven je benen drijven en is het mogelijk om je armen te gebruiken pfffff erg zwaar maar wel goed! Je kunt de swimbuddy ook met je handen vasthouden om de focus op je benen te leggen. Wat ook erg leuk en uitdagend is dat is het zwemmen van een piramide. Je kunt dit doen door eerst rustig heen te zwemmen en daarna zo snel mogelijk terug. vervolgens ga je weer rustig naar de overkant en zwem je twee banen snel terug. Dit herhaal je tot het gewenste aantal en daarna bouw je op dezelfde manier weer af. Hierdoor geef je je conditie een extra boost en met deze manier van zwemmen kun je ook nog eens flink wat extra calorieën verbranden!

Afvallen door zwemmen

Met zwemmen verbrand je veel calorieën, omdat je veel verschillende spieren gebruikt. Zwemmen is daarom een goede sport om je te helpen bij het afvallen. Wanneer je twee keer in de week in het water springt en 40 tot 60 minuten zwemt is het voor je lichaam al mogelijk om redelijk wat spiermassa op te bouwen. Doordat je extra spiermassa opbouwt gaat je lichaam ook steeds meer verbranden. Je lichaam heeft energie nodig om deze spiermassa op te bouwen en gebruikt energie om deze spiermassa te behouden. Hoe meer spiermassa je hebt hoe hoger je BMR zal zijn. Het effect van zwemmen op je lichaam, wanneer je dit enigszins serieus aanpakt is dat je lichaam in staat is om spiermassa op te bouwen, je uithoudingsvermogen te verhogen en je een fit en fris gevoel te geven. Geestelijk merk ik zelf altijd dat zwemmen zeer ontspannend werkt. Het is ook heerlijk om voor werk een verfrissende duik in het zwembad te nemen. Zelf merk ik dat ik op een dag veel meer gedaan krijg als ik voor werk een half uurtje ga zwemmen.

Ik hoop dat ik je na dit artikel over hebben kunnen halen om vanavond nog een verfrissende duik te nemen!

Baantjes zwemmen